|
26-09-2020 |
 | Adi
|
| O directiva a Parlamentului european intrata in vigoare in 2019, care are ca termen de transpunere in legi de catre tarile membre sfarsitul anului 2021, poate fi invocata pana atunci intr-o actiune la CJUE? | |
|
|
|
26-09-2020 |
 | Av.STARJIL M. ✓ Cluj si Prahova 0742251721 marina.starjil@gmail.com
|
| Raspunsul la intrebarea dvs. este nu, ptr. ca nu s-a implinit termenul de transpunere. Directiva face parte din dreptul secundar al UE si nu se aplică direct în țările UE. Acesta trebuie mai întâi să fie transpusă în legislația națională înainte de a fi aplicabilă în fiecare țară a UE; țările UE trebuie să adopte o lege pentru a o transpune; Transpunerea trebuie efectuată în termenul stabilit la momentul adoptării directive. În principiu, directiva produce efecte numai din momentul transpunerii sale. Cu toate acestea, Curtea consideră că o directivă care nu este transpusă in termen poate produce anumite efecte în mod direct în cazul în care: • transpunerea în legislația națională nu a avut loc sau s-a efectuat incorect; • termenii directivei sunt necondiționați și suficient de clari și de preciși; • termenii directivei acordă drepturi persoanelor fizice. Deci, doar dupa implinirea termenului de transpunere si daca vorbim de una din situatiile de mai sus iar legea de transpunere nu a fost votata, puteti invoca directiva ca temei de drept. | Avocat Marina STARJIL marina.starjil@gmail.com Experienta de 28 de ani in domeniul juridic (civil, penal, comunitar si international). | |
|
|
|
|
28-09-2020 |
 | Adi
|
| Multumesc frumos pentru raspuns! Ce se intampla daca directiva prevede anumite actiuni (protectia persoanelor care efectueaza raportari) si institutiilor UE, care nu au termen de implementare de 2 ani? | |
|
|
|
28-09-2020 |
 | Av.STARJIL M. ✓ Cluj si Prahova 0742251721 marina.starjil@gmail.com
|
| Poate daca imi dati un exemplu concret... Directiva, asa cum o stim, adoptata fie de Consiliu in comun cu Parlamentul European sau fie numai de catre Comisie, se adreseaza statelor membre, nu institutiilor UE. Obiectivul sau principal este de a realiza alinierea legislatiei nationale. O directiva este obligatorie pentru statele membre in ceea ce priveste rezultatul vizat, insa lasa statelor membre libertatea de a alege forma si metoda pe care o adopta pentru a indeplini obiectivele. Daca are si alte prevederi, teoretic - dupa publicare -intra in vigoare fie la data mentionata, fie in 20 de zile de la publicare. Insa, cum spuneam, precizati la ce directiva va referiti sa o putem analiza in concret. | Avocat Marina STARJIL marina.starjil@gmail.com Experienta de 28 de ani in domeniul juridic (civil, penal, comunitar si international). | |
|
|
|
|
28-09-2020 |
 | Adi
|
| In cazul in care o persoana a raportat incalcari ale legii Uniunii direct la Comisia UE si la OLAF si a suferit pierderi si represalii in urma actelor sau omisiunilor acestora conform Directivei, sunt sau nu efectiv protejate de catre institutiile UE la standardele minime comune si daca da, incepand de cand ? Directiva 1937/2019 (33) [...] În același timp, persoana care efectuează raportarea ar trebui să aibă posibilitatea de a alege cel mai adecvat canal de raportare, în funcție de circumstanțele individuale ale fiecărui caz. [...] (69) Comisia, precum și unele organe, oficii și agenții ale Uniunii, cum ar fi Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF), [...] dispun de canale și proceduri externe de raportare pentru primirea raportărilor referitoare la încălcări ce intră în domeniul de aplicare al prezentei directive, care asigură, în principal, confidențialitatea identității persoanelor care efectuează raportări. Prezenta directivă nu ar trebui să aducă atingere acestor canale de raportare și proceduri externe, dacă există, însă ar trebui să asigure că persoanele care raportează informații instituțiilor, organelor, oficiilor sau agențiilor Uniunii beneficiază de standarde minime comune de protecție în întreaga Uniune. | |
|
|
|
28-09-2020 |
 | Av.STARJIL M. ✓ Cluj si Prahova 0742251721 marina.starjil@gmail.com
|
| Raspunsul ramane acelasi: standardele minime de protectie la nivelul Uniunii vor exista de la transpunerea directivei in legislatiile nationale. Unele state, cu mult inainte de directiva, au implementat proceduri si mecanisme de protectie totale. In alte tari, fie nu exista, fie exista doar ptr. anumite sectoare, in baza altor directive deja transpuse,de ex.in sectorul financiar). In Romania, pentru sectorul public doar , exista o lege nr.517/2004, privind protecția personalului din autoritățile publice, instituțiile publice și din alte unități care semnalează încălcări ale legii, lege care se aplică personalului autorităților și instituțiilor publice din administrația centrală sau locală, inclusiv societăților naționale cu capital de stat. Pana la transpunere, puteti invoca fie dreptul la libertatea de exprimare, fie recomandarea consiliului europei privind protecția avertizorilor adoptată in 2014, precum si Rezoluţia Parlamentului European din 24 octombrie 2017 referitoare la măsurile legitime de protecție a avertizorilor care acționează în interesul public atunci când divulgă informații confidențiale ale întreprinderilor și ale organismelor publice . Ori legea 517/2004. Pentru mai multe detalii,va recomand sa contactati un avocat specializat. | Avocat Marina STARJIL marina.starjil@gmail.com Experienta de 28 de ani in domeniul juridic (civil, penal, comunitar si international). | |
|
|
|
|
|
|
Răspuns rapid |
Nume: (Postezi ca vizitator. Ai cont pe site? Autentifică-te) E-mail: |