 | Av.STARJIL M. ✓ Prahova 0742251721Whatsapp marina.starjil@gmail.com
|
| Din punctul meu de vedere, prevederile legii 153/2017 trebuie coroborate cu cele ale Codului Administrativ. Intrebarea dvs. se refera la transferul personalului contractual, nu al unui functionar public. Referindu-se strict la personalul contractual, legea 153 spune ca acest tip de personal se incadreaza exclusiv prin concurs sau examen. "Art. 31 - (1) Pentru personalul contractual sau alte categorii de personal care nu beneficiază de statute speciale, ocuparea unui post vacant sau temporar vacant SE FACE prin concurs sau examen, pe baza regulamentului-cadru care se aprobă prin hotărâre a Guvernului." In continuare, art 32 din lege ne spune ca in SISTEMUL BUGETAR (deci nu se refera doar la personalul contractual) ocuparea unui post vacant SE POATE FACE şi prin transfer, dacă se realizează de pe un post din sistemul bugetar, similar sau echivalent. "Art. 32 - (1) Ocuparea unui post vacant în sistemul bugetar SE POATE FACE şi prin transfer, dacă se realizează de pe un post din sistemul bugetar, similar sau echivalent. (2) Transferul POATE avea loc după cum urmează: a) în interesul serviciului, numai cu acordul scris al persoanei care se transferă; b) la cererea persoanei, în urma aprobării cererii de transfer de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice la care se solicită transferul şi de la care se transferă. (3) Prevederile din actele normative specifice domeniului de activitate referitoare la transfer rămân în vigoare. (4) Ordonatorul de credite, în raport cu cerinţele postului, stabileşte criterii de selecţie proprii de transfer în completarea celor prevăzute la alin. (1) şi (2), cu consultarea organizaţiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, cu consultarea reprezentanţilor salariaţilor, acolo unde nu sunt astfel de organizaţii sindicale." Insa, dpdv al personalului contractual, acest art.32 NU mai este sustinut de codul administrativ (in vigoare din 5 iulie 2019). Iar personalul contractual NU exercita prerogative de putere publica. Consider ca dupa aceasta data, transferul fara concurs/examen al personalului contractual nu mai are baza legala si transferurile se fac in virtutea obisnuintei legii vechi, fara a se lua in calcul faptul ca legea s-a modificat intre timp (chiar daca legiuitorul nu a realizat ca aduce o modificare pe care nu ar fi dorit-o). Mai mult, personalului contractual i se aplica prevederile codului muncii. Iar in Legea nr. 53/2003 Codul muncii transferul nu este reglementat nici ca modalitate de modificare a contractului individual de munca, nici ca modalitate de incetare a acestuia, iar Legea-cadru nr. 153/2017 nu contine precizari cu privire la regimul juridic al transferului in cazul personalului contractual. Astfel incat, legal nu se poate vorbi de o "decizie de transfer " a personalului contractual, fiind ptr. aceasta categorie de personal un document fara baza legala; pentru personalul contractual, fiecare dintre cele doua institutii trebuie sa intocmeasca fiecare cate o decizie, prin care pe de o parte sa inceteze CIM in cadrul institutiei din care pleaca, iar pe de alta parte sa fie emisa o decizie privind incheierea unui nou CIM la nivelul institutiei unde se reincadreaza, in temeiul dispozitiilor din Codul muncii. Apoi, codul administrativ vorbeste despre modificarea raporturilor de serviciu si transferuri DOAR cu referire directa la functionarii publici (art.466, art.502, art.530, art.506 ). Personalul contractual nu are raport de serviciu, ci raport de munca. Cod administrativ "Art. 365 - Obiectul reglementării (1) Prezenta parte reglementează normele generale privind: a) regimul general al raporturilor juridice dintre funcţionarii publici şi autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 369; b) regimul specific al personalului contractual din administraţia publică; c) asigurarea evidenţei personalului plătit din fonduri publice. Art. 366 - Dispoziţii privind completarea cu normele speciale Prezenta parte constituie cadrul general în materia funcţiei publice şi a funcţionarilor publici şi se aplică şi funcţionarilor publici cu statut special, acolo unde legea specială nu prevede altfel. Art. 367 - Dispoziţii privind completarea cu alte categorii de norme Dispoziţiile prezentei părţi se completează cu prevederile legislaţiei muncii, precum şi cu reglementările de drept comun civile, administrative sau penale, după caz." Doar art.538 - 542 si art 554 din Cod adm vorbeste despre personalul contractual si precizeaza ca : " (7)Ocuparea unui post vacant sau temporar vacant SE FACE prin concurs sau examen pe baza regulamentului-cadru ce cuprinde principiile generale şi care se aprobă prin hotărâre a Guvernului sau alte acte normative specifice. (8) Ordonatorul principal de credite, în raport cu cerinţele postului, poate stabili criterii de selecţie proprii IN COMPLETAREA celor din hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (7). (9) Prevederile alin. (2) - (7) nu se aplică personalului prevăzut în partea a VI-a titlul III la capitolul II. (adica Personalului contractual încadrat la cabinetul demnitarilor şi aleşilor locali şi la cancelaria prefectului) Astfel, dupa 5 iulie 2019, prev art.32 din legea 153 se pot aplica strict altor categorii de personal din sistemul bugetar, cu exceptia personalului contractual. Deci, contrar celor care se intampla in acest moment in tara, eu consider ca cei care "transfera" personal contractual si nu scot posturile la concurs sau examen, asa cum prevede expres Codul administrativ incepand cu 5 iulie 2019, fac o greseala prin aplicarea incorecta a legii. Ca sa raspund intrebarii dvs, dupa parerea mea anuntul public de scoatere la concurs a posturilor destinate personalului contractual este obligatoriu; La concurs urmand sa se inscrie si cei din afara sistemului, precum si cei care doresc sa se "transfere". Iar dupa anunt, chiar trebuie tinut concursul ori examenul, nefiind permis de lege transferul. | Avocat Marina STARJIL marina.starjil@gmail.com https://dreptul-familiei.ro/ Experienta de 25 de ani in domeniul juridic (civil, penal, comunitar si international). | |
|
|
|