 | Sorin N Vizitator |
| Primit la La dosar. Va fi comunicat părtilor, cu rnenţiunea că pot formula puncte de vedere, conform aţt.520 aiin.(10)C.priciv Va fi transmis membrilor completului odată cu convocatorui. Semnătura ROMÂNIA INALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE COMPLETUL PENTRU DEZLEGAREA UNOR CHESTIUNI DE DREPT Dosar nr. 1915 Termen depunere raport: 17 septembrie 2018 Termen soluţionare: 15 oetomb•ie 2018 RAPORT Asupra chestiunii de drept privind interpretarea dispoziţiilor art. 1691 alin. (3) din Legea nr. 263/2010, introduse prin Legea nr. 192/2015, respectiv dacă sintagma „stagiik complete de cotizare prevăzute de lege, corespunzătoare fiecărei situaţii" se referă la legea in vigoare la data deschiderii dreptului de pensie sau 1a legea In vigoare la data recalculării pensiei prin acordarea majorării de punctaj. L TITULARUL ŞI OBIECTUL SESIZĂRII Curtea de Apel Piteşti Secţia I civilă. a dispus, prin Incheierea din 5 iulie 2018, ln dosarul nr. 4970/109/2017, sesizarea inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, in baza art. 519 din Codul de procedură civilă, in vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la chestiunea de drept sus-menţionată. II. NORMELE DE DREPT INTERN CARE FORMEAZĂ OBIECTUL SESIZ►RII INALTEI CURŢI DE CASAŢIE 51 JUSTITIE CU PRIVIRE LA PRONUNŢAREA UNE1 HOTĂR►RI PREALABILE Legea nr. 26312010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu Inodificările completările ulterioare: „Art. 1691. ( Pensionarii sisternului public de pensii ale căror drepturi de pensie au fost stabilite potrivit anterioare datei de I lanuarie 2011, care au desfăşurat activităţi fn locuri de muncă incadrate în g•upa I şiisau grupcz a II-a de rnuncă potrivit anterioare datei de 1 aprilie 2001, respectiv activikffi in loeuri de muncă incadrate condiţii deosebite şiisau condiţii speciale, potrivit legii, beneficiază de o+â'reştere pu'nctaje lor anuale realizate `in aceste perioade, după cum urmează.... a u ) 50% p' entr u perioadele in care au desfăşurat activităţă in locuri de muncă incadrate in grupa I de muncă sau in locuri de muncă incadrate in condiţii speciale; b) cu 25% pentru perioadele în care au desfăşurat activităţă in locuri de muncă incadrate grupa a .11-a de muncă sau in locuri de muncă incadrate in condiţli deosebite. (2) Prevederăle alin. (1) se aplică pensionarilor ale căror drepturi de pensie s-au deschis anterior datei de 1 lanuarie 2011 şi care, conform prevederilor legale ln vigoare, nu au beneficiat de majorarea punctajelor anuale conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr, 19/2000 privind sistemul public de pensii alte dreptură de asigurări sociale, aprobată prin Legea nr. 15412009, Legii nr. 21812008 pentru modificarea şă completarea Legăi nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, art. 782 din Legea nr. 19/2000, de prevederile art. 169 din prezenta lege, precum şi de majorarea punciajului pentru perioadele realizate în condiţii speciale după data de I aprilie 2001. (3) in cozul persoanelor prevăzute la alin. (2), la numărul total de puncte realizate de acestea până la data prezentei recalculără se adaugă numărul de puncte corespunzător majorării rezultate urma aplicării prevederilor alin. (I), la determinarea punctajului mediu anual utilizându-se stagiile complete de cotizare prevăzute de lege, corespunzătoare făecărei situaţiL (4) in situaţia in care, urma aplicârăi prevederilor alin. (1) (3), rezultă un punctaj rnediu anual mai mic, se menţine punctajul mediu anual şi cuantumul aferent ajlat în plată sau cuvenit la data recalculării. (5) Recalcularea prevăzută la alin. (1) - (4) se efectuează în termen de 24 de luni, calculat de la data de 1 ianuarie 2016. (6) Drepturile de pensie recakulate potrivit alin, (1) (5) se cuvin se pl ătesc incepând cu data de I ianuarie 2016." Art, 169^1. - a fost introdus prin Legea nr. 192/2015 ineepând cu 11.07.2015. - Punere in aplicare Art. 1691. - prin Norma de aplieare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice din 20/03/2011: Art. 134. - (1) Pensia poate recalculată, la cerere, prin adăugarea veniturilw-şiisau a stagiilor de cotizare nevalorfficate la stabilirea acesteia. (2) Pensia pentru limită de vârstă poate fi recalculafă, la cerere, prin adăugarea stagillor de cotăzare realizate după data inscrieril la pensie. (3) La recalcularea pensiălor pentru lărnită de vârstă, stabilite potrivit 2 anterioare intrării în vigoare a legii, se utilizează stagiul complet de cotizare avut in vedere la stabilirea pensiei. (4) La recalcularea pensiilor anticipate anticipate parliale condiţiile alin. W, stabilite potrivit anterioare intrărit in vigoare a legii, se calculează punctajul mediu anual aferent stagiuluilveniturilor adăugate potrivit kgii se menţine procentul de diminuare, luat ân calcul la stabilirea pensiei anticipate parţiale. (5) La recalcularea pensiilor de invaliditate condillik alin. (1), stabilite potrivit legislaţiet anterioare intrăril vigoare a legii, se calculează punctajul mechu anual aferent stagiuluilveniturilor adăugate potrivit legii, iar punctajul aferent stagiului potenţial se determină cu respectarea condiţillor şi modalităţii de calcul de la ultima decizie de stabilireimodificare a drepturilor de pensie. (6) Pensia poate fi recalculată, la cerere, fn cazul depunerii unor declaraţii rectificative, de natură a modffica veniturtle şi/sau stagiile de cotizare valorijkate la stabilirea acesteia. (7) Drepturile recalculate potrivit alin. (1)-(6) se acordă incepând cu luna următoare celei in care a fost inregistrată solicitarea. (8) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), la recalcularea pensiilor, conforrn prevederilor art. 1691 din lege, se utilizează stagiile complete de cotizare prevăzute de lege, in vigoare la data de la care se cuvin drepturile recalculate, corespunzătoare fiecărei situaţti, respectiv: a) stagiile complete de cotizare prevăzuteln anexa nr, 5 la lege; b) stagille cornpkte de cotizare prevăzute la art. 56 şi 57 din lege; c) stagiile complete de cotizare prervăzute la art. 58 şi 59 din lege. (9) Cererile de recalculare a penstei, condiţille prevederilor art. 107 din lege, pentru persoanele care fac obiectul art, 169' , se soluţionează utilizând stagille complete de cotizare prevăzute de lege la data depunerii cererii. (10) De recalcularea pensiei potrivit prevedertlor art. 169' din lege beneficiază şi pensionarii de invaliditate ale căror drepturi de pensie s-au deschis anterior datei de 1 ianuarie 2011 şi care, ultertor acestei date, nu au avut o schimbare a gradului de invaliditate sau trecere la pensie pentru limită de vârstă. La recalcularea perrsiîlor de invaliditate conform prevederilor art. 169' din lege se utilizează stagille complete de cotizare prevăzute la alin. (8), iar nurnărul de puncte aferent stagiului potenţial este cel acordat prin ultima decizie de stabilireimodificare a drepturilor de pensie. (11) La recalcularea pensiilor de urinctş conform prevederilor art. 169' din lege se aplică alin. (8) sau (10) in funcţie de categoria de pensie a susţinătorului decedat din care s-a stabilit pensia de urmaş. (12) .Prevederile art. 1691 din lege se aplic ă nurnai pentru perioadele de stagiu de cotizare realizate in grupa 1 şiisau a 11-a de muncă, condăţii deosebite şi/sau speciale 3 de rnuncă valorificate la calculul drepturilor de pensie anterfor datei de I ianuarie 2011. (13) Prevederile alin. (8)-(10) şi (12) se aplică pentru persoanele in situaţia cărora, baza unor hotărdri judecătoreşti definitive irevocabile sau, după caz, a unor hotărâri judecătoreşti definitive, puse in executare de casele teritoriale de pensii, la determinarea punctajului mediu anual, in baza căruia a fost calculat cuantumul pensiei, s-a utilizat un stagiu cornplet de cotizare mai mic decât cel prevăzut de vigoare la data stabilirii drepturilor de pensie. (14) Recalcuiarea drepturilor de pensie conform prevederilor art. 1691 din lege se efectuează din (1 5) Drepturile de pensie recalculate se plătese a) incepând cu luna iulie 2017, in cazul persoanelor ale căror drepturi de pensie s¬au deschis in perioada 1990-31 martie 2001 inclusiv,- N incepimd cu luna noiembrie 2017, in cazul persoanelor ale căror drepturi de pensie s-au deschis in perioacla 1 aprilie 2001-31 decembrie 2010 inclusiv. (16) in situalia în care, anterior etapei de plată a drepturilor recalculate, prevăzută la alin. (15), sunt inregistrate la casele teritoriale de pensii cereri care fac obiectul art. 107 din lege, aplicarea prevederilor art. 1691 şi ale art. 107 din lege se efectuează in acelaşi iimp, drepturile rezzdtate din calcul acordându-se conform reglementărdor ân vigoare. Plata drepturilor cuvenite se face concomitent, prin excepţie de la termenele prevăzute la alin. (15). (17) in situalia care, în urma aplicării prevederilor art, 1691 din lege, rezultă un punctaj mediu anuai mai mic, se menţin punctajul mediu anual cuanturnul aferent allat in plată sau cuvenit la data recalculării, III. EXPUNEREA SUCCINTĂ A PROCESULUI IN CADRUL CĂRUIA S-A INVOCAT CILESTIUNEA DE DREPT MENŢIONATĂ Prin acţiunea formulată, la data de 7 iulie 2017, reclamantul a solieitat: obligarea pârâtei Casa Judeţeană de Pensii Argeş să emită o decizie de revizuire a deciziei de pensie nr, xxmood6.06.2017 emisă de pârâtă, privind aplicarea prevederilor art. 1691 din Legea nr, 263/2010, prin care să utilizeze, la determinarea punetajului mediu anual, un stagiu de cotizare de 20 de ani, stagiu utilizat la mornentul recaleulării pensiej in baza nr. 4/2005 şi nr. 1550/2004, şi care a reprezentat, totodată, vechimea necesarâ la data inscrierii la pensie, conform art. 9 din H.G. nr. 267/1990 privind acordarea unor drepturi personalului din industria minieră; 4 - obligarea pâratei Casa Judeţeană de Pensii Argeş plătească reclamantului diferenţele de pensie rezultate, 1ncepând cu data de 1 ianuarie 2016, potrivit Legii nr. 192/2015. Reclamantul a arătat că a fost inscris la pensie pentru limită de vârstă prin decizia nr. xxxxxx/21.08.1990, in baza art. 9 din H.G. nr. 267/1990 privind acordarea unor drepturi personalului din industria minieră şi art. 14 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţa socială, având o vechime in grupa de muncă de peste 22 de ani. Ulterior, 1n baza nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat şi a nr. 1550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare in vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, 'in conformitate cu principide Legii nr. 19/2000, pârâta a recalculat pensia reclamantului, utilizând un stagiu complet de cotizare de 20 de ani, care reprezenta vechimea necesară la 'inscrierea la pensie a reclamantului, prevăzută de legea specială (H.G. nr. 267/1990). Dată fiind utilizarea unui stagiu de cotizare special (20 de ani), reclarnantul nu a beneficiat de acordarea punctajului suplimentar prevăzut de diferite acte normative pentru activitatea desfăşurată in grupa I de muncă. Ulterior, a fost adoptată Legea nr. 192/2015 pentru completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, act normativ care a arătat, in expunerea de motive, că scopul propunerii legislative este acela de a elimina excepţiile prevăzute de art. 169 din Legea nr. 263/2010 şi de a acorda o creştere de punctaj anual pentru toate persoanele inscrise la pensie irtainte de 2 noiembrie 2008 şi care au desfăşurat activităţi 1n loeuri de muncă 1ncadrate in grupele I şi a II-a de muncă. Legea nr. 192/2015 pentru completarea Legii nr. 263/2010 a introdus art, 1691. Cu toate acestea, cu prilejul recalculării pensiei reclamantului in baza acestui text de lege, prin decizia nr. xxxxxx/6.06.2017, pârâta a utilizat un stagiu de cotizare de 30 de ani, in loc de stagiul de 20 de ani cuvenit reelamantului. Pârâta a invocat, in acest sens, art. 134 din Norme1e de aplicare a Legii nr. 263/2010 aprobate prin H.G. nr. 257/2011 care, la alin. (8), prevede eă: „Prin excepţie de preyederile alin. (3), la recalcularea pensiilor, conform prevederilor art. 1691 din lege, se utilizează stagiile compkte de cotizare prevăzute de lege, in vigoare la data de la care se cuvin drepturile recalculate, corespunzătoare fiecărei situalii Prin aplicarea acestui ultim text de lege, punctajul mediu anual a scăzut, in cazul reclamantului, de la 2.01770 puncte la 1.87716 puncte. Practic, s-a ajuns in situaţia ea persoanelc care au fost Inserise la pensie in baza -unor legt speciale să aibă un punctaj mediu anual mai mic decât cele Inscrise In baza legilor genera1e de pensionare. în fine, a susţinut reclamantul, chiar şi Legea nr. 263/2010 prevede că persoanele care au lucrat cel puţin 20 de ani in unităţi miniere beneficiază de un stagiu complet de cotizare de 20 de ani. Acţi-unea reclamantului a fost respinsă prin sentinţa nr. 3814 din 8 noiembrie 2017 pronunţată de Tribunalul Argeş. Reclamantul aformulat apel irapotriva acestei hotărâri judecătoreşti. La termenul de judecată din 17 mai 2018, instanţa a pus in discuţia părţilor necesitatea sesizării inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept cu privire la modul de interpretare a sintagmei „stagiile compkte de cotizare prevăzute de lege" din cuprinsul art. 1691 al Legii nr. 263/2010, introdus prin Legea nr. 192/2015, 1n sensul de a se stabili dacă această sintagmă se referă la legea vigoare la data deschidefii dreptului la pensie sau la legealn vigoare la data recalculării pensiei, prin aplicarea rnajorăril punctajului, lărnurire ce se impune prin raportare la dispoziţiile art. 134 alin. (8) din H.G. nr. 257/2011, introdus prin H.G. nr. 291/2017. IV. MOTIVELE REŢINUTE DE TITULARUL sEsizĂRn CARE SUSŢIN ADMISLBILITATEA PROCEDUMI Prin incheierea de sesizare din 5 julie 2018, pronunţată in dosarul nr. 4970/109/2017, Curtea de Apel Piteşti Secţia I civilă a apreciat câ sesizarea in vederea pronunţării unei hotărâri prealabile este in conformitate cu prevederile art. 519 din Codul de procedură motivat de faptul că: 1. De lămurirea modului de interpretare a dispoziţiilor art. 1691 din Legea nr. 263/2010, introduse pfin Legea nr. 192/2015, depinde soluţionarea, pe fond, a cauzei. în acest sens, instanţa de sesizare a reţinut că, prin decizia nr. xxxxxx/21.08.1990 ernisă de Casa Judeţeană de Pensii Argeş reclamantul a fost inscris 1a pensie pentru munca depusă şi 1imită de vârstă, in temeiul Legii nr. 3/1977, incepând cu 19 iunie 1990. Fiind o pensie stabilită in baza Legii nr. 3/1977, pensia reclamantului a intrat 1n procesul de recalculare stabilit prin O.U.G. nr. 4/2005 şi H.G. nr. 1550/2004. La recalcularea drepturilor de pensie s-a utilizat un stagiu complet de cotizare de 20 de ani (dată fiind vechimea de peste 20 de ani in grupa t de muncă), drepturile recalculate fiind acordate Incepand cu 1 iulie 2005. Punctajul mediu anual al pensiei reclamantului a fost stabilit 1a 2.01770 puncte. 6 Prin deeizia nr. xxxxxx/6.06.2017 emisă de Casa Judeţeană de Pensii Argeş s¬au aplicat dispoziţiile art, 169] din Legea nr. 263/2010, determinându-se, pentru reclamant, un punctaj medirt anual de 1,87716. Aşadar, punctajul mediu anual a scăzut in cazul reclamantului, deşi scopul Legii nr. 192/2015, prin care s-a introdus art. 169' in Legea nr. 263/2010, a fost acela de majorare a punctajului, in condiţiile excluderii, prin acte normative anterioare, de la aplicarea punctajului suplimentar a pensiilor cu stagii speciale de cotizare, mai mici decât cel general (30 ani). in raport cu dispoziţiile art. 169' 1n Legea nr. 263/2010 şi art. 134 alin. (3) şi (8) din H.G. nr. 257/2011 pentru aprobaxea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, instanţa de trimitere a apreciat că se impune a lâmuri dacă sintagma nstagiile complete de cotizare prevăzute de lege, corespunzătoare fiecărel din art. 1691 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 se referă la legea in vigoare la data deschiderii dreptului de pensie sau la legea in vigoare la data recalculării pensiei prin acordarea majorării de punctaj. Această lămurire este necesară cu atât mai mult cu cât„ prin art. 134 alin. (8) din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, aprobate prin H.G. nr. 257/2011 (introdus prin H.G. nr. 291/2017), s-a prevăzut că se utilizează stagiile complete de cotizare prevăzute de legea in vigoare la data de la care se cuvin drepturile recalculate. După dezlegarea pe care inalta Curte de Casaţie şi Justiţie o va da in cauză, unnează ca instanţa să soluţioneze litigiul prin aplicarea Legii nr. 24/2000 privind nonnele de tehnică legislativă, potrivit cărora actele normative date 1n executarea legilor, ordonanţelor sau a hotărârilor Guvernului se erait ln limitele şi potrivit normelor care le ordonă. 2. Problema de drept enu,nţatâ este nouă, deoarece, prin consultarea jurisprudenţei, s-a constatat că, asupra acestei probleme, inalta Curte de Casaţie şi Justiţie nu a statuat printr-o altă hotărke. 3. Problema de drept nu face obiectul unui recurs in interesul legii In curs de soluţionare, conform evidenţelor inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, consultate la momentul sesizării. V. PUNCTUL DE VEDERE AL PĂRŢILOR CU PRIVIRE LA DEZLEGAREA CRESTIUNII DE DREPT I. Apelantul-reclamant a susţinut că dreptul la pensia de asigurări sociale se stabileşte prin raportare Ia eondifile prevăzute de actul normativ in vigoare la data deschiderii dreptului de pensie, aspect confirrnat de jurisprudenţa instanţelor naţionale şi a Curţii Europene a Drepturilor Otnului. 1.nsă, 11.G. nr. 291/2017 a completat art. 134 din H.G. nr. 257/2011 cu noi alineate (alin. 8-17), care au prevăzut excepţii de la art. 134 alin. (3), iar, in acest fel, s-a ajuns la situaţia in care un act normativ cu forţă juridică inferioară a modifeat actul juridic cu forţă superioară, ceea ce contravine dispoziţiilor art. 4 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 şi statuărilor făcute de inalta Curte de Casaţie şi Justiţie prin Decizia nr. 4/2011 pron-unţată 1n recurs în interesul legii (instanţele trebuie sâ facă aplicarea principiului ierarhiei forţei juridice a actelor normative, iar, prin norme metodologiee, nu se poate nici modifica, nici completa şi nici veni cu excepţii de la lege, astfel eâ acestea pot fi aplicate numai in limitele actului normativ cu forţă juridică superioară). 2. Intimata-pârâtă Casa Judeţeană de Pensii Argeş a susţinut câ sintagma „stagiile complete de cotizare prevăzute de lege" din art. 1691 din Legea nr. 263/2010 se referă la stagiile complete de cotizare prevăzute de legea in vigoare la data recalculării pensiei. PUNCTUL DE VEDERE AL COMPLETULUI DE JUDECATĂ CARE A DISPUS SESIZAREA INALTEI CURŢI DE CASATIE ŞI JUSTIŢIE CU PRIVIRE LA DEZLEGAREA CHESTIUNII DE DREPT Punctul de vedere al completului de judecată al Curţii de Apel Piteşti Secţia I civilă este 1n sensul că sintagma „stagiile complete de cotizare prevăzute de lege, corespunzătoare .flecărei din art. 1691 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 are 1n vedere legea in vigoare la data deschiderii dreptului de pensie al beneficiarului, 'in speţă, HG nr. 267/1990 privind acordarea unor drepturi personalfflui din industria Ininieră (ce reglementa vechimea necesară pentru Inscrierea la pensie, vechime preluată ca şi stagiu de cotizare prin H.G. nr. 1550/2004). Ca atare, pensia reclamantului trebuia recalculată, după adoptarea Legii nr. 192/2015, in funcţie de un stagiu complet de cotizare de 20 de ani, stagiu de care a beneficiat acesta de la momentul recalculării pensiei. (efectuate temeiul O.U.G. nr. 4/2005 şi H.G. nr. 1550/2004) şi până.in anul 2017. Casa Judeţeană de Pensii Argeş a utilizat, pentru reclamant, un stagiu de cotizare de 30 de ani, aplicând prevederile art. 134 alin. (8) din H.G. nr. 257/2011, care aduc o modificare art. 1691din Legea nr. 263/2010, instituind stagiul de cotizare prevăzut de legea in vigoare la data recalculărli pensiei, prin acordarea majorării de punctaj. In acest fel, reclamantului i-a fost aplicat stagiul de cotizare prevăzut de Legea nr. 263/2010, deşi el nu s-a pensionat sub imperiul acestui act normativ, ci sub imperiul H.G. nr. 267/1990. Consecinţa aplicării acestui stagiu de cotizare a fost aceea a micşorării punctajului mediu anual: astfel, la data adoptării art. 1691 din Legea nr. 263/2010, punetajul mediu anual al reclamantului era de 2,01770 puncte, iar, după aplicarea acestui text de lege, punctajul i-a scăzut la 1,87716 puncte. Or, aşa cum rezultă din expunerea de motive a Legii nr. 192/2015, scopul actului normativ a fost acela al Inlăturării discriminărilor apărute in calculul pensiilor 1n cazul acelor persoane care au desfăşurat activităţi in grupele I şi a II-a de muncă potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, persoane care au fost excluse de actele normative anterioare de la beneficiul acordării de punctaje suplimentare. JURISPRUDENŢA INSTANŢELOR NAŢIONALE IN MATERIE 1. Curţile de Apel Timişoara, Galaţi, Ploieşti, Târgu-Mureş, Bacău nu au identificat practică judiciară. 2. Curtea de Apei Oradea nu a identificat practică judiciară. Opinia teoretică a judecătorilor Secţiei I civile de la Tribunalul Bihor este 1n sensul că interpretarea dispoziţillor art. 169' alin. (3) din Lcgea nr. 263/2010, introduse prin Legea nr. 192/2015, a fost deja realizată prin introducerea alin. 8-17 din art. 134 al H.G. nr, 257/2011 privind normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010, prin HG nr. 291/2017, in sensul că se referă la legea in vigoare la data de la care se cuvin drepturile recalculate. S-a apreciat că nu este vorba despre o modificare a textului art. 169' alin. (3) din Legea nr. 263/2010, alin. (4) al acestui articol stabilind şi soluţia in situaţia in care rezultă un punctaj mediu anual mai mic. 3. Curtea de Apel Bucureşti a comunicat următoarele: La nivelul Secţiej a VII-a pentru cauze privind confficte de muncă asigurări sociale din cadrul de Apel Bucureşti nu s-a conturat o opinie majoritară In practica judiciară, in legătură cu problema in discuţie. 0 primă opinie conturată reţine că modalitatea de calcul prevăzută de legiuitor este clară, din interpretarea dispoziţiilor art. 169' alin, (3) din Legea nr. 263/2010 coroborate cu cele ale art. 134 alin. 8 şi 13 din H.G. nr. 257/2011, introduse prin H.G. nr. 291/2017, reieşind că voinţa legiuîtorului, la momentul reglementăril beneficiului majorării punctajului anual, a fost in sensul că, la recalculare, să se aibă in vedere stagiul complet de cotizare prevăzut de lege, 1n vigoare la data de la care se euvin drepturile recalculate, inclusiv in situaţia pensionarilor ale căror drepturi de pensie au fost stabilite prin hotărki judecătoreşti dcfinitive, prin raportare la un stagiu de cotizare mai mic decât cel 'in vigoare la momentul stabilirii drepturilor dc pensie. S-a subliniat că legiuitorul a prevăzut posibilitatea ajungerii la un punctaj mai mic in urma recalculării şi a menţinerii, in acest caz, a punctajului anterior, ceea ce inseamnă automat că a avut in vedere ipoteze in care, anterior, au fost valorificate stagii de cotizare reduse, ca efect al altor tipuri de benefleii acordate persoanelor care au lucrat in condiţii deosebite de muncă. Potrivit unei alte opinii, urmeazâ ca, la calculul punctajului mediu anual, in urrna recalculării, sâ se folosească un algoritm care sâ vizeze utilizarea stagiului de cotizare redus, deja recunoscut pensionarului, privinţa nurnărului de puncte realizat pană la data recalculărli, respectiv utilizarea stagiului de cotizare prevăzut de legea in vigoare la data recalculăril pentru numărul de puncte corespunzătoare majorării introduse prin art. 169' din lege. Prin urmare, potrivit acestei opinii, punctajul mediu anual rezultat in fmal va fi calculat prin adunarea rezultatelor a două fracţii, care au la numitor stagii complete de cotizare diferite, determinate corespunzător metodei de calcul expuse anterior. al treilea r and, s-a menţionat că, prin Incheierea din 26.06.2018, pronunţată in dosarul nr. 1659/87/2017, instanţa de apel a admis cererea de sesizare a inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, in temeiul dispoziţiilor art. 519-520 din Codul de procedură civilă, solicitând să pronunţe o hotărâre prin care să dea o rezolvare de principiu unnătoarei chestiuni de drept: interpretarea şi aplicarea dispoziţhlor art. 169' alin. (3) din Legea nr. 263/2010, coroborate cu dispoziţiile art. 134 alin. (8)-(9), (12) şi (13) din H.G. nr. 257/2011 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010, astfel cum a fost completată prin H.G. nr. 291/2017, văzute in lumina principiu.lui neretroactivităţii legli civile consacrat de art. 6 alin. 1 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil şi art. 15 alin. 2 din Constituţia României, sintagma „la determinarea punctajului mediu anual [se utilizează] stagiile complete de cotizare prevăzute de lege, corespunzătoare fiecărei situaţii", din cuprinsul art. 1691 alin. (3) din Legea nr. 263/2010, trebuie inţeleasă in sensul că: - la recalcularea pensiilor conform acestor prevederi, pentru destinatarii aflaţi in ipoteza de la art. 169 alin. (2) din lege, interpretat singur sau coroborat cu art. 134 alin. (12) din H.G. nr. 257/2011, pcntru determinarea punctajului mediu anual se utilizează stagille complete de cotizare prevăzute de lege, 'in vigoare la data de la care se cuvin drepturile recalculate, corespunzătoare fiecărei şi anume cele enumerate la art. 134 alin. (8) lit. a)-c) din H.G. nr. 257/2011, eare se aplică la numărul total de puncte realizat de aceştia prin adunarea la numărul de puncte realizat până la data recalculării a numărului de puncte corespunzător majorării rezultate 'in urma aplicării prevederilor art. 169' alin. (1) din lege, stagii complete de cotizare diferite de stagiile complete de cotizare, (mai mici), avute in vedere la stabilirea iniţială a drepturilor de pensie pentru limită de vârstă conform anterioare datei de 1 ianuarie 2011, pentru persoanele care au lucrat grupa I sau grupa a a dc muncă, inclusiv 1n cazul celor recunoscute prin hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, sau, după caz, prin hotkâri judecă.toreşti definitive, puse 'in executare de casele teritoriale de pensii; 10 sau - la recalcularea pensiilor conforra acestor prevederi, pentru destinatarii aflaţi ipoteza de la art. 169 alin. (2) din lege, interpretat singur sau coroborat eu art. 134 alin. (12) din H.G. nr. 257/2011, pentru a determina punctajul mediu anual, 1a numărul total de puncte realizat până la data recalculării se utilizează. stagiile complete de cotizare, (mai avute în vedere la stabilirea a drepturilor de pensie pentru limită de varstă conform legislaţiei anterioare datei de 1 ianuarie 2011, pentru persoanele care au lucrat 1n grupa I sau 1n grupa a II-a de muncă, inclusiv in cazul celor recunoscute prin hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, sau, după caz, prin hotărâri judecătoreşti definitive, puse 1n executare de casele teritoriale de pensii, iar la numărul de puncte corespunzător majorării prevăzute de art. 1691 alin. (1) din lege se utilizează stagiile complete de cotizare prevăzute de lege,In vigoare la data de la care se cuvin drepturile recalculate, corespunzătoare fiecărei şi anume cele enumerate la art. 134 alin. 8 lit. a)-c) din H.G. nr. 257/2011". S-a precizat că incheierea de sesizare din 26 iunie 2018 nu a fost motivată până la data redactării materialulul 27.072018. Din analiza deciziilor pronunţate 1n apel, s-a arătat că se conturează o anumită linie jurisprudenţială, in sensul că nu se poate utiliza un stagiu de cotizare redus la calculul p-unctajulul rnediu anual, după adunarea punctelor suplimentare pentru condiţiile de muncă, nici chiar in situaţia-premisă a existenţei unui titlu executoriu care recunoaşte un astfel de stagiu de cotizare, dar cu referire la legislaţia 1n vigoarc la momentul stabilirii a drepturilor de pensie, faţă de art. 1 691 din Legea nr. 263/2010 coroborate cu dispoziţifie art. 134 alin. (8) şi (13) din H.G. 257/2011. in urma consultării judecătorilor din cadrul Tribunalului Bucureşti a VIII-a conflicte de MUJ1Că şi asigurări sociale, s-a exprimat punctul majoritar dc vedere in sensul că se are 'in vedere stagiul complet de cotizare prevăzut de legea 1n. vigoare la data recalculării pensiei prin acordarea majorării de punctaj, La. nivelul Secţiei civile din cadrul Tribunalului Giurgiu, punctul de vedere al judccătorilor este unitar, in sensul că sintagma „stagille complete de cotizare prevăzute de lege, corespunzătoare flecărei situaţii" din art. 1691 alin. 3 din Legea nr. 263/2010 are in vedere legea 1n vigoare la data deschiderii dreptului de pensie al beneficiarului, La nivelul Tribunalului lalornqa s-a opinat că se are in vedere legea in vigoare la dala deschiderii dreptului de pensie al beneficiarului, adică, 1n speţă, H.G. nr, 267/1990 privind acordarea unor drepturi personalului din industrla minieră (ce reglementa vechirnea necesară pentru Inscrierea la pensie, vechirne preluată ca şi stagiu de cotizare prin H.G. nr. 1550/2004). Au fost depuse ca practică judiciară relevantă: decizia nr. 1603/13.04.2018 pronunţată in dosarul nr. 1692/87/2017 al Curţii de Apel Bueureşti - Secţia a VII-a pentru cauze privind conflicte de rnuncă şi asigurări sociale; - decizia eivilă nr. 1550/03.04,2018 pronunţată in dosarul nr. 1675/87/2017 a1 Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurărl sociale; decizia nr. 1279/19.03.2018 pronunţată in dosarul nr, 1632/87/2017 al de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a pentru eauze privind confliete de mun.eă. şi asigurări sociale; - minuta 1ncheierii din 26.06.2018 pronunţată în dosarul nr, 1659/87/2017 al Curţii de Apel Bucureşti Seeţia a VII-a pentru cauze privind confliete de muncă şi asigurări sociale; - sentinţa nr. 3387/20.04.2018 pronunţată in dosarul nr. 5221/3/2018 al Tribunalului Bueureşti Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale; - sentinţa nr. 5161/21.06.2018 pronunţată. 1n dosarul nr. 9453/3/2018 al Tribunalului. Bucureşti Secţia a VI1I-a conflicte de muneă şi asigurări sociale; - sentinţa nr. 510/12.12.2017 pronunţată in dosarul nr. 1453/122/2017 al Tribunalului Giurgiu Secţia civilă. 4. Curtea de Apel Alba Iulla a identificat o singură hotătire relevantă — decizia nr. 751/09.07,2018 pronunţată 1.n dosarul nr. 3827/97/2017 al Curţii de Apel Alba Iulia, Secţia I civilă — opinia fiind 1n sensul că se referă la legea 1n vigoare la data deschiderii dreptului de pensie, astfel cum prevede art. 134 clin H.G. nr. 257/2011, in forma de la data intrării in vigoare a Legii nr. 192/2015. 5. Curtea de Apel Suceava a ihaintat deciziile nr. 394/24,05.2018 din dosarul nr. 6748/86/2017 şi nr, 395/24.05.2018 din dosarul nr. 5807/86/2017 ale Curţii de Apel Suceava Secţia I civilă din care rezultă eă orientarea in cadrul practicii judiciare este in sensul că nu se are in vedere stagiul complet de la data deschiderii dreptului de pensie, ci cel de 1a data recalculării. 6. Curtea de Apel Braşov a precizat că, pe rolul acestei instanţe, au fost identificate astfel de cauze, insă primul termen este stabilit pentru luna septembrie, astfel că nu deţine hotărâri relevante. Punctul de vedere al judecătorilor din cadrul Secţiei civile, exprimat teoretie, este in sensul opiniei completului care a sesizat instanţa supremă, cu precizarea că trebule observate normele de aplicare îrY timp a legii civile: in forma prin art. 134 alin. 3 din Norme, s-a stabilit că, la recaleularea pensillor pentru limită de vârstă stabilite potrivit legislaţiei anterioare intrăril 1n vigoare a legii, se utilizează stagiul cmplet de cotizare avut 1n vedere la stabilirea pensiei. Ulterior,Incepând cu data de 8 mai 2017, urmare modificării aduse H.G. nr. 257/2011, prin H.G. nr. 291/2017, se statuează că, la recalcularea pensiilor conform prevederilor art. 1691 din lege, se utilizează stagiile complete de cotizare 12 prevăzute de lege, in vigoare la data de la eare se cuvin drepturile reealculate, corespunzătoare flecărei in consecinţă, se aplică stagiul de cotizareIn funcţie de perioada 1n care s-a solicitat recalcularea, respectiv, stagiul complet de cotizare de la data la care se cuvin drepturile recalculate, Incepând cu 08.05.2017, sau stagiul avut in vedere la stabilirea pensie1, anterior acestei date. Opinia judecătorilor de Ia Tribunalului Covasna este că, la recalcularea. pensiei in temeiul art. 169' alin. (3) din Legea nr. 263/2010, se utilizează stagiile complete de cotizare prevăzute de legea in vigoare 1a data de la eare se euvin drepturile caleulate, respectiv stagifle complete de cotizare prevăzute In anexa 5 la lege şi 1n art.5 6 din lege. in acest sens, s-a depus sentinţa civilă nr. 189/01.03.2018 pronunţată in dosarul nr. 1735/119/2017, atacată cu apel la Curtea de Apel Braşov. Practica judiciară identificată la nivelul Tribunalulut Braşov este unitară sensul că stagiile complete de cotizare prevăzute de lege, corespunzătoare fiecărei situaţii, se referă la legea In vigoare la data recalculării pensiei prin acordarea majorării de punctaj: sentinţa nr. 32/23.01.2018 pronunţată in dosarul nr. 2568/62/2017, definitivă prin decizia 1010/14.06,2018 a Curţii de Apel Braşov - Secţia sentinţa nr. 1943/13.12.2017 pronunţată dosarul nr. 4882/62/2017, nedefinitivă. 7. Curtea de Apel Iaşi a comunicat următoarele: Tribunalul Iaşi Secţia I civilă a menţionat că, pănă la 25,07.2018, nu s-au Inregistrat cereri de chemare in judecată cu referire punctuală la chestiunea sesizată. Faţă de faptul că pensionarii contestatori din judeţul IaŞi ale cămr drepturi s-au deschis in perioada anterioară anului 2001 nu au beneficiat de valorificarea stagiului de cotizare redus de 20 de ani (excepţia de la utilizarea stagiului normal), practic nu au fost cazuri de solicitare a utilizărli, la determinarea punctajului mediu anual, a stagiului complet de cotizare prevămt de lege, corespunzător fiecârei situaţii, deşi, teoretic, actualmente se recunoaşte această posibilitate in cadrul Intitinirilor de practică judiei ară, Pra.etica Curţii de Apel a fost de respingere a cererilor pensionarilor care au lucrat grupe superioare de muncă de utilizare, procedura de recalculare a pensiilor, a unui stagiu complet de cotizare de 20 de ani, deoarece, cu privire la durata acestui stagiu, se reţine că perioada de 20 de ani, de lucru efectiv locuri care se Incadrau 1n grupa I de muncă, nu reprezintă stagiu complet de cotizare, Inţeles ca vechime integrală in muncă necesară pentru acordarea pensiei pentru munca depusăi şi de varstă (ex. decizia nr. 78/09.02.2017 in dosarul nr. 3875/99/2016, decizia nr. 528/15.06.2010 in dosand nr. 101/99/2010, decizia nr. 491/08.06.2010 In dosarul nr. 7798/99/2009, pronunţate de Curtea de Apel Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale), Opinia teoretică a judecătorilor de la Tribunalul Vaslui este că sintagma „stagille complete de cotizare prevăzule de lege, corespunzătoare fiecărei situaţii" in aplicarea prevederilor art. 1691 alin. 3 din Legea nr, 263/2010 areln vedere acea lege 1n vigoare la data deschiderli dreptului de pensie al beneficiarului. 8. La nivelul Curţii de Apel Cluj şi al Tribunalului Cluj nu a fost identificată practică judiciară 1n ceea ce priveşţe problema ce formează obiectul sesi.zării Curţi. La Tribunalul Bistriţa-Năsăud există o singură hotărke referitoare la Iegale vizate, respectiv sentinţa nr. 602/27.04.2018 pronunţată 1n dosarul nr. 4631/112/2017, nedefinitivă, prin care s-a respins acţiunea reclatnantului de recalculare a pensiei pe motiv că acesta nu a dobândit calitatea de pensionar baza Legil nr. 263/2010, astfel că. nu indeplineşte cerinţa impusă de art.11 alin, 1 din Legea nr. 155/2016. Orientarea 1n cadrul practicii judiciare la nivelul Tribunalului Sălaj şi Tribunalului Mararnureş este 1n sensul că sintagma se referă la legea vigoare la data recalculării pensiei prin acordarea majorăril de punctaj (ex. sentinţa nr. 874/25.05.2018 pronunţată de Tribunalul Sălaj in dosarul nr. 256/84/2018, nedefinitivă; sentinţa. nr. 356/28,03.2018 pronuntată de Tribunalul Maramureş in dosarul nr. 2768/100/2017, nedefinitivă; sentinţa nr. 638/04.05.2018 pronunţată de Tribunalul Maramureş in dosarul nr. 3804/100/2017, nedefinitivă). 9. Curtea de Apel Constanţa a arătat, prin răspunsul transmis, că noţiunea de „stagiu compkt de cotizare" a fost introdusă de Legea nr. 19/2000 şi preluată de Legea nr. 263/2010, astfel Inck, pentru persoanele pensionate anterior datei de 01.04.2001, această. noţiune nu poate fi 1nţeleasă deck sensul prevăzut de art. 2 din Normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 1550/2004, la care face trimitere art. 4 din O.U.G. nr. 4/2005, astfel cum a fost interpretat de inalta Curte de Casaţie şi Justiţie prin decizia nr. 11/2015, pronunţatăln recurs 1n interesul legii. Prevederile art. 169' alin. 3 din Legea nr. 263/2010 nu stabilesc,In concret, ce se inţelege prin stagiile complete de cotizare „corespunzătoare liecărei situalii". Dar, prin H.G. nr. 291/2017 pentru completarea art. 134 din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, aprobate prin H.G. nr. 257/2011, s-a stabilit care este stagiul de cotizare 1n fiecare caz. Ca urmare, prin prevederile alin. (8) al articolului 134 din Normele de aplIcare, se stabileşte o excepţie de la prevederile alin. (3) al aceluiaşi articol din Normele de aplicare, ia.r nu de la prevederile art. 169' aline (3) din Legea nr. 263/2010. Problema care se pune este dacă alineatul (3) din art. 1691 abrogâ implicit alineatele (2) şi (3) din art. 169 din Legea nr. 263/2010, care 1mpiedică cumularea majorării punctajului prevăzut la alin. (1) cu beneficlul unui stagiu complet de cotizare redus potrivit unor norme speciale sau se aplică ţinâ.nd cont de această 14 interdicţie, astfel Inc,ât stabileşte acordarea majorkii punctaju1ui numai acelor persoane care nu au beneficiat şi de un stagiu complet de cotizare redus conform unor norme speciale (cum ar f cel stabilit prin decizia nr. 11/2015 pronunţată in recurs 1n interesul astfel, 'intotdeauna vizează numai personalele al căror stagiu complet de cotizare este cel de drept comun, respectiv astfel cum este indicat in H.G. nr. 291/2017. Se poate pune 1n discuţie, în acest caz, legătura sesizării cu cauza, având in vedere că, în litigiul care a ocazionat forrnularea intrebării, conform celor expuse de instanţa de trimitere, reclamantul beneficiază deja de calcularea pensiei cu un stagiu complet de cotizare de 20 de ani pentru activitatea desfăşurată grupa 1 de muncă şi solicită eumularea acestui beneficiu cu cel al majorării punctajului mediu anual pentru acelaşi stagiu, putându-se pune, astfel, problema dacâ este relevant care este stagiul complet de cotizare din perspectiva art. 1691 alin. 3 teza acesta neputând niciodată un stagiu complet de cotizare redus potrivit unor norme speciale, raportat la prevederile alin. (2) şi (3) din art. 169 din Legea nr. 263/2010. Pe de altă parte, legalitatea H.G. nr. 291/2017 a fost contestată, acţiunea 1n contencios administrativ formând obiectul dosarului nr. 7910/2/2017 a1 Curţii de Apel Bucureşti şi fiind respinsă prin sentinţa nr, 596/02.04.2018. Legalitatea H.G. nr. 291/2017 este contestată, insă, 'in dosarul nr. 84139/2/2017 afiat pe rolul Curţil de Apel Bucureşti, cu termen de judecată 1a 10.09.2018. in condiţii1e in care H.G. nr. 291/2017 nu a fost anulată de o instanţă de judecată, acest act normativ se bucură de prezumţia de legalitate, ca orice act adminis-trativ. Pe de altă parte, legalitatea acesteia fiind contestată, se pune problema dacă sesizarea poate fi soluţionată la acest rnoment sau ar trebui făcută aplicarea art. 413 alin, (1) pct. 1 Cod procedură, civilă, dreptul depinzand de prevederile normative contestate. Curtea de Apel Constanţa a comunicat că, având ln vedere numărul mic de hotărâri identificate (decizia nr. 240115.05,2018, pronunţată in dosarul nr. 2025/88/2017; decizia nr. 13/16.01.2018, pronunţată zn dosarul nr. 5770/I18/2015*; decizia nr. 70/20.02,2018, pronunţată 1n dosarul nr, 4477/118/2016; decizia nr. 381/19,09.2017, pronunţată 1n dosarul nr. 1924/88/2016) şi faptul că acestea au fost pronunţate de acelaşi complet de judecată, nu se poate considera că s-a cristalizat o opinie cu privire la problema de drept in discuţie. 10. Curtea de Apel Craiova a 'fflaintat două sentinţe pronunţate de Tribunalul Gorj, cu menţiunca că nu sunt definitive (sentinţa nr. 446/19.04.2018 din dosarul nr. 171/95/2018 şi sentinţa nr. 684/18.06.2018 din dosarul nr. 789/95/2018) prin care s-a reţinut că „stagiile complete de cotizare prevăzute de lege, corespunzătoare fiecărei 15 situaţii" se referă la legea. în vigoare la data recalculării pensiei prin acordarea majorării de punetaj, 11. Ministerul Public — Parchetul de pe inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin a.dresa nr. 1826/C/2549/111-5/2018 din 31 iulie 2018, a comunicat eă, la niveiul Seeliei Judiciare gerviciul Judiciar Civil, nu se in prezent, practică judiciară in vederea promovării unui eventual recurs interesul legii in probletna de drept care formează obiectul prezentei sesizări. JURISPRUDENŢA CURŢII CONSTITUŢIONALE Dispozillile art. 169' din Legea ru. 263/2010 nu au făcut obiectul controlului de constituţionalitate. IX. PUNCTUL DE VEDERE EXPRIMAT DE JUDECĂTORII RAPORTORI ASUPRA SESI~ INALTEI CURŢI DE CASAŢW ŞI JUSTIŢIE CU PRIVIRE LA PRONUNŢAREA UNEI HOTĂT►RI PREALABILE PENTRU DEZLEGAREA UNOR CHESTIUNI DE DREPT IX.1. Admisibilitatea sesizArii formulate de Curtea de Apel Piteşti Secţia I civilă Prealabil analizei, 'in fond, a problemei de drept supuse dezbaterii, inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, trebuie să verifice dacă, in raport cu ihtrebările formulate de titularul sesizării, sunt indeplinite, cumulativ, condiţiile de admisibilitate pentru pronunţarea unei hotărâri prealabile, in conformitate cu dispoziţiile art.519 Cod procedură civilă. Potrivit acestor dispoziţii legale, „dacă, în cursul judecăţii, un complet de judecată al Curţi de Casaţie şi Justiţie, al curlii de apel sau al tribunalului, învestit Cu soluţionarea cauzei in ultimă instanţă, constatând că o chestiune de drept, de a cărei lămurire depinde soluţionarea pe fond a cauzei respective, este 110Uă asupra acesteia inalta Curte de Casaţie şi Just4ie nu a statuat nici nu face obiectui unui recurs in interesul legii în curs de soluţionare, va putea solicita inaltei Curţi de Casaţie Justiţie să pronunţe o hotărâre prin care să dea rezolvare de princl:piu chestiunii de drept cu care a fost sesizată". Prin urmare, pentru deelanşarea acestei proceduri, legiuitorul, ln cuprinsul art. 5 1 9 Cod procedură civilă., a instituit condiţiile de admisibilitate care trebuie Indeplinite cumulativ, respectiv: - existenţa unei cauze aflate in curs de judecată., in ultimă instanţă; cauza care face obiectul judecăţii să se afle 1n competenţa legală a unui 16 complet de judecată al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, al curţii de apel sau al tribunalului Investit să soluţioneze cauza; - ivirea unei chestiuni de drept de a cărei lămurire depinde soluţionarea, pe fond, a cauzei in curs de judecată; chestiunea de drept a cărei lămurire se solicită să fle nouă; - chestiunea de drept să nu fkut obiectut statuării inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi nici obiectul unui recurs 1n interesul legii In curs de soluţionare. Verificarea admisibilităţil sesizării, din această perspectivă, relevă in.deplinirea cumulativa a condiţiilor prevăzute de lege. Astfel, litigiul 1n legătură cu care s-a forrnulat sesizarea este in curs de judecată, titularul sesizării, Curtea de Apel Piteşti, Secţia l civilă, Investit cu calea de atac a apelului, urmează să soiuţioneze cauza in ultimă instanţă, prin pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti care, potrivit art. 155 atin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, este definitivă. Cauza care face obiectul judecăţii 1n apel se află In competenţa legală a unui complet de judecată al Curţii de Apel investit să o soluţioneze; procesul are natura juridică a unui litigiu zn materia asigurărilor sociale, ce conferă competenţă exclusivă, 1n primă instanţă, tribunalului de la domiciliul rec1amantului, conform art. 153 şi art. 154 alin. (1) din actul normativ sus-menţionat, reclamantul din prezenta cauză având domiciliul 1n municipiut Piteşti. Hotătirea pronunţată de tribunal este supusă numai apelului, conform. art. 155 alin. (1) din acemi lege. - Sesizarea are ca obiect o chestiune de drept de a cărei lămurire depinde soluţionarea, pe fond, a cauzei, in condiţiile in care reciamantui pensionar işi dispută cuantumul pensiei, pretinzând ca, la recalcularea pensleiln baza textului de lege care ii acordă majorări de punctaj pentru activitatea depusă in grupe superioare de tnuncă, să utilizat, ca stagiu complet de cotizare, nu eel prevăzut de Legea nr. 263/2010, in vigoare la data de la care i se cuvin drepturile recalculate, 1.01.2016, ci stagiu1 de 20 de ani, utilizat la recalcularea pensiei sale din sistemul Legii nr. 3/1977 in sistemul Legil nr. 19/2000, prin nr. 4/2005). in esenţă, sesizarea presupune dezlegarea problemei de drept privind legea aplicabilâ in determinarea stagiului de cotizare ce trebuie utilizat in vederea acordării majorării de punctaj, respectiv interpretarea dispozifiilor art. 169' alin. (3) din Legea nr. 263/2010, introduse prin Legea nr. 192/2015, in sensul dacă sintagma „stagiile compkte de cotizare prevăzute de lege, corespurcătoare fiecărei se referă la legea 1n vigoare la data deschiderii dreptului de pensie sau la legea ln vigoare la data recalculării pensiei prin acordarea majorării de punctaj. in egală măsură este indeplinită şi eondiţia referitoare la noutatea ehestiunii de drept care formează obiectul sesizăfii. 17 Evaluarea acestei condiţii, in absenţa unei dcfinilxx a noutăţii chestiunii de drept şi a unor criterii de determinare a acesteia in cuprinsul art. 519 Cod procedură civilă, revine inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, astfel cum s-a statuat 1n jurisprudenţa constantă a instanţei supreme, cu menţiunea că noutatea poate fi generată nu doar de o reglementare nou-intrată in vigoare, ei şi de una veche, cu conditia.,1nsă, ca instanta să fie chemată să se pronunţe asupra respectivei probleme de drept pentru prima datâ. Această eerinţă este justificată, Intrudt cornpletarea Legii nr. 263/2010 prin ✓egea nr. 192/2015, in sensul introducerii art. 169' alin. (3), este relativ recentă. Anterior adoptării acestui act normativ, jurisprudenţa era unificată 1n sensul că, in situaţia celor cărora li s-au recalculat drepturile de pensie in baza unui stagiu redus de 20, respectiv de 25 de ani lucraţi în grupele superioare de muncă, nu li se acorda acest punctaj suplimentar instituit, pentru prima dată, prin O.U.G. nr. 100/2008. Legea in forma actuală are, sub acest aspect, un conţinut diferit faţă de norma iniţială, 1n sensul că, pfin introducerea art. 1691, şi celor care beneficiaser'ă, la stabilirea sau recalculkile anterioare ale pensiei, de un stagiu redus de cotizare, insă nu aveau dreptul la majorările de punctaj până la adoptarea Legii nr. 192/2015, li se recunoaşte dreptul la un punctaj suplimentar, problema in discuţie răniânând posibilitatea cumulului celor două beneficii, respectiv punctajul anual majorat cu stagiile complete de cotizare reduse. Din această perspectivă, nu există o jurisprudenţă cristalizatâ asupra problemei de elrept pe care o ridxeă noile dispoziţii legale. De asemenea, această problemă are un caracter real şi serios, dar şi un grad de dificultate mare, intrucât textul de lege supus interpretării nu menţionează, 1n mod expres, care este legea aplicabilă in ceea ce priveşte stagiul complet de cotizare ce trebuie utilizat pentru determinarea punctajului mediu anual, cea de la data deschiderii dreptului de pensie sau cea de la data recalculării. in plus, 1n eondiţiile 1n care o nouă categorie de pensionari este inclusă, prin textul de lege ce formează obiectul discuţiei, categoria celor ce beneficiază de punctajul suplimentar, ceea ce constituie, cel puţin aparent, un avantaj pe care legea i1 recunoaşte acestei categorii, se ridică, in mod firesc, intrebarea dacă acest avantaj nu este, in realitate, suprimat şi, mai mult, cuantumul dreptului la pensie, ptivit in ansamblu, diminuat, 1n cazul in care aceleiaşi categorii nu x se mai recunoaşte beneficiul stagiului de cotizare redus, folosit anterior prevederii legale care ii dă dreptul la majorările de punctaj. Cu alte cuvinte, se poate pune problema şi a intenţiei legiuitorului 1n ceea ce priveşte această categorie de pensionari. 18 in consecinţă, pentru a inlătura- orice incertitudine referitoare la securitatea raportului juridic dedus judecăţii şi pentru prevenirea unei practici judieiare neunitare, inalta Curte consideră că este necesară declanşarea procedurii prevălute de art. 519 Cod procedură civilă, prin pronunţarea unei rezolvări de principiu. Nu in ultimul rând este indeplinită şi cerinţa ca, asupra respectivei chestiuni de drept, inalta Curte de Casaţie şi Justiţie să nu fi statuat şi aceasta să nu facă obiectul unui recurs in interesul legii In curs de soluţionare, aspecte care rezultă din verificările efeetuate in dosar şi din relaţiile comunicate de Parchetul instanţei supreme. in consecinţă, se constată că, in cauză, sunt Indeplinite cumulativ condiţiile prevăzute de art. 519 Cod proeedură civYlă, in vederea pronunţării unei hotărâri preala entru dezlegarea chestiunii de drept in discuţie. Punctui de vedere al judecătorului raportor asupra fondului sesikrit:' In speţă, actiunea este declanşată de pensionarul căruia i s-a stabilit dreptul la pensieln baza Legii nr. 3/1977 privind pensiile de asigur ări sociale de stat şi asistenţa socială şi H.G. nr. 267l1990 privind acordarea unor drepturi personalului din industria minieră. Conform art. 9 din acest din urmă act normativ, „pensionarea pentru limit ă de vârstă şi vechime 1n muncă a personalului din unităţile miniere se va face in următoarele a) la 20 ani lucraţi in subteran sau 25 ani lucraţi in cariere şi instalaţii de preparare indiferent de vârstă', dar nu mai puţin de 45 ani pentru subteran si 50 ani pentru cariere si instalatii de preparare. Acesta a intrat procesul de recalculare a pensiei din sistemul Legii nr. 3/1977 in cel al Legii rir. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, potrivit dispoziţiilor O.U.G. nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, iar punctajul mediu anual i s-a calculat prin Impărţirea punctajului anual total la un stagiu de cotizare considerat complet pentru situaţia reclamantului şi prevăzut de un act norrnativ special, respectiv la 20 de ani. În anul 2008 este adoptată O.U.G. nr. 10012008 pentru completarea Legii nr. 19/2000, urmată de legi succesive, prin care se acordă punctaje suplimentare şi major ări celor care au lucrat in grupe superioare de munck in raport de nurnărul anilor lueraţi in acele cvndiliî, dar care nu au avut un stagiu de cotizare de 20 de ani in grupa I şi 25 de ani in grupa a II-a, pentru a putea fi valorificat ca stagiu complet 19 de cotizare redus, in cazul lor, punctajul total fiind Impărţit la 30, stagiul complet de cotizare de drept comun. Conform unei practici unitare la nivel naţional (a se vedea decizia pronunţată in recurs in interesul legii nr.6/2014 şi decizia pronunţată de Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept nr. 31/2018, prin care s-au respins sesizările având ca obiect posibilitatea cu_mulului majorărilor cu stagiul redus de cotizare, constatându-se existenţa practicii unitare sub acest aspect), majorările nu s-au acordat celor care au efectuat stagii complete de cotizare in grupele superioare şi au beneficiat de impătţirea la un stagiu complet redus de 20 sau 25 de ani; s-a considerat că aceste persoane au valorificat beneficiul activităţii 1n grupa de muncă prin recunoaşterea stagiului de cotizare redus. În acest sens, legiuitorul a precizat, in art. Il din nr. 100/2008, cu modificările ulterioare, şi in art. 169 alin. 2 din Legea nr.263/2010, că majorările nu se aplicăln cazul iun care, la recalcularea pensiei in baza O.U.G. nr. 4/2005, aprobată cu completări prin Legea nr. 78/2005, cu modificările şi completările ulterioare, „pentru determinarea punctajului mediu anual, s-a utilizat vechimea in muneă necesară deschiderii dreptului la pensie prevăzută de acte normative cu caracter special.". Prin urmare, reclamantul, căruia î s-a deschis dreptul la pensie in baza unei legi speciale, respectiv H.G. nr. 267/1990, raportat la desfăşurarea activităţii sale grupă superioarâ de murtcă, şi anume in industria minieră, şi care a beneficiat de recalcularea pensiei 1.n baza aceleiaşi legi speciale, prin aplicarea stagiului complet de cotizare redus, de 20 de ani, conform O.U.G. nr. 4/2005, era exclus, sub imperiul Legii nr. 263/2010 in forma de la beneficiul majorărilor de punctaj. Această situaţie s-a modificat odată cu introducerea, 1n cuprinsul Legii nr. 263/2010, a art. 1691, prin Legea nr. 192/2015, text de lege potrivit căruia s-au acordat majorări de punctaj şi celor afiaţi in situaţia reclamantului (alin. 2 din Lege), excluşi pârtă 1a adoptarea acestui din urrnă act normativ de la beneficiul punctajului suplimentar determinat de imprejurarea că, la stabilirea punctajului mediu a.nual se avusese in vedere stagiul complet redus de cotizare, in baza unei norme speciale, derogatorie de la cea de drept comun, care reglementea un stagiu complet de cotizare de 30 de ani (anexa nr. 5 din Lege). Astfel, conform art. 169, „(1) Pensionarii sistemului public de pensii ale căror drepturi de pensie au fost stabilite potrivit legislaliei anterloare datei de 1 ianuarie 2011, care au desfăşurat activităli in locuri de muncă fncadrate in grupa I şifsau grupa a de muneă potrivit anterioare datei de 1 aprilie 2001, 20 respectiv activităţi fn locuri de muncă incadrate fn condiţii deosebite şilsau condtţii speciale, potrivit beneficiază de o creştere a punctajelor anuale realizate in aceste perioade, după cum urmează: a) cu 50% pentru perioadele in care au desfăşurat activităţi in locuri de muncif fncadrate fn grupa I de muncă sau fn locuri de muncă incadrate in condiţii speciale; b) cu 25% pentru perioadele fn care au desjăşurat activităţi în locuri de muncă 'incadrate in grupa a de muncă sau fn locuri de muncă fncadrate fn condiţii deosebite. (2) Prevederile atin. (1) se aplică pensionarilor ale căror drepturi de pensie au deschls anterior datei de I tanuarie 2011 şi care, conform prevederilor legale fn vigoare, nu au beneficiat de majorarea punctajelor anuale conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi aite drepturi de asigurărt soctale, aprobată prin Legea nr. 154/2009, Legii nr. 218/2008 pentru modijkarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, art. 782 din Legea nr. 19/2000, de prevederile art. 169 din prezenta lege, precum şi de majorarea punctajului pentru perioadele realizate in condiţil speciale după data de 1 aprilie 2001. (3) in cazul persoanelor previkute la alin. (2), la numărul total de puncte realizate de acestea pând la data prezentei recalctdări se adaugă numărul de puncte corespanzător majorărli rezultate in urtna prevederitor alin. (1), la determinarea punciajului mediu anual utilizându-se stagille complete de cotizare prevăzute de lege, corespunzătoare fiecărei situaţii. (4) in situaţia in care, fn urma aplicărit prevederilor altn. (1) (3), rezultă un punctaj mediu anual mat tnic, se menţine punctajul mediu anual şi cuantumul aferent aflat 1n plată sau cuvenit la data recalculării. (5) Recalcularea prevăzută la alin. (1) (4) se efectuează tn termen de 24 de luni, calculat de la data de 1 ianuark 2016. (6) Drepturile de pensie recalculate potrivit alin. (1) - (5) se cuvin şi se plătesc incepând cu data de 1 lanuarie 2016." Problema de drept care a creat neclarităţi instanţei de trimitere si care se solicită a fi dezlegată prin mecanismul hotărkii preaiabile vizează alin. 3 din dispoziţia legală enunţată mai sus, şi anume ce stagiu de cotizare trebuie utilizat la recaleularea pensiei prin aeordarea majorărilor, acela de 20 de ani stabilit la deschiderea dreptului de pensie, în cazul reelamantului, conform H.G. nr, 267/1990, sau acela de 30 de ani prevăzut de legea in vigoare la data recalculării, respeetiv Legea nr. 263/2010. 21 Considerăm că sintagma „stagille complete de cotizare prevăzttte de lege, corespunzătoare fiecărei situatii", cuprinsă. alin. (3) din art. 1691 din Legea nr. 263/2010, se referă la legea in vigoare la data recalculării pensiei prin aeordarea majorării de punctaj, in consecinţă, la Legea nr. 263/2010, care conţine norma respectivă. Legiuitorul nu face nicio trimitere, directă sau indirectă, expresă sau la stagiul de cotizare prevăzut de o altă lege decât cea in care este cuprinsă dispoziţia legală ce a generat confuzie pentru instanţa de trimitere, deci, nici la legea in vigoare la data deschiderii dreptului de pensie. Atunci când a intenţionat să vizeze o lege anterioară Legii nr. 263/2010, referirea la un asemenea act normativ este expresă. in acest sens, menţionăm, printre altele, cazul următoarelor dispoziţii legale din cadrul Legii nr. 263/2010 : - art. 29 alin. (1) - "Sunt Incadrate deosebite locurile de muncă stabiiite baza criteriilor Inetodologiei prevăzute de in vigoare la data incadrării acestora."; art. 170 alin. (1) „Pentru persoanele inscrise la pensie fficepând cu data intrării in vigoare a prezentei legi, la punctajul mediu anual determinat in art. 95 se aplică un indice de coreclie calculat ca raport intre 43,3% din câştigul salarial mediu brut realizat şi valoarea unui punct de pensie in vigoare la data inscrierii la pensie, actualizată cu rata medie anuală a pe anul 2011. ". Pe de altă parte, o altă interpretare a dispoziţillor art. 1691 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 ar face inaplicabil textul alin. (4) din acelaşi articol, conform căruia „in situaţia care, 'in urma aplicării prevederilor alin. (1) (3), rezultă punctaj mediu anual mal mic, se menţine punctajui mediu anual şi cuanturnui aferent allat in plată sau cuvenit la data recalculării. ". in condiţiile in care art. 169' alin. (1) reglementează o crestere a punctajelor anuale realizate in locuri de muncă Incadrate 1n grupele Iia II-a de muncă, potrivit legislaţiei anterioare, respectiv 1ncadrate in condiţii specialeideosebite, dispoziţia menţionată fiind incidentă, potrivit alin. (2), şi 1n cazul celor aflaţi in situaţia reclamantului, rezultă. că, pentru astfel de persoane, aplicând un stagiu de cotizare redus, respectiv cel de la data deschiderli dreptului de pensie,Intotdeatma se va ajunge la o majorare a punctajului mediu anual, fficidecum la o micşorare a acestuia. in mod firesc, 1ntr-un asemenea caz, dispoziţia art. 169' alin. (4) nu şi-ar găsi justificare legi slativă. Un alt argurnent pentru care considerăm că legea la care se referă art. 1691 alin. (3) este cea de la data recalculării pensiei, iar nu de la data deschiderii dreptului de pensie, are in vedere interpretarea dată acestui text de lege prin art. 134 alin. (8) din H.G. nr. 257/2011 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010, astfel cum a fost completat prin H.G. nr. 291/2017. 22 Potrivit acestei dispoziţil legale, „Prin ucepţie de la prevederile alin. (3), la recalcularea pensiilor, conform prevederilor ar£ 169^1 din lege, se utilizează stagiik compiete de cothare prevdzute de lege, vigoare la data de la care se cuvin drepturtie recalculate, corespunzdtoare fiecărei situaţit, respectiv: a) stagiile complete de cotizare prevăzute kţn anexa nr. 5 la lege; b) stagiile complete de cotizare prevăzute la art. ŞG şi 57 din lege; c) stagiile complete de cotizare previtzute la art. 58 şi 59 din lege." Modul de calcul reglementat in alin. (3) din art. 134 din Normele de aplicare, care, insă, este exelus in cazul persoanelor cărora li se aplică art. 1691 din Legea nr. 263/2010, 1n consecinţă, şi în reclarnantului, se referă la „stagiul cornplet de cotizare avut in vedere la stabilirea pensiei". Conforrn acestui text de lege „La recalcularea pensillor pentru limită de wirstă, stabilite potrivit anterioare ăntrări vigoare a legii, se utilizează stagiul complet de cotizare avut in vedere la stabilirea pensiei. ". Prin urmare, pentru persoanele aflate 'in una dintre ipotezele prevăzute de art. 1691 din Legea nr. 263/2010, recalcularea pensiei are loc in condiţiile art. 134 alin. (8) din H.G. nr. 257/2011, astfel curn a fost eompletat prin H.G. nr. 291/2017, utilizându-se stagiul complet de cotizare prevăzut de legea 1n vigoare la data recalculării, raportat 1a situaţia in care se află fiecare destinatar al nonnei legale in discuţie, reelamantul 1neadrându-se la lit. a) din alin. (8), respectiv, 1n cazul lui, stagiul complet de cotizare utilizat la recalculare fiind cel din anexa 5 din Lege, de 30 de ani, neredus. Normele de aplicare a Legii nr. 263/2010 sunt tn deplină consonanţă cu actul normativ in executarea căruia au fost edictate, explicitând dispoziţia din Lege. De asernenea, fiind aprobate prin hotărâre de guvern, reprezintă un act administrativ cu caracter normativ, pe deplin aplicabil 1n condiţiile 1n care nu a fost anulat de către o instanţă de contencios administrativ potrivit art. 4 alin. (4) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Raţionamentul juridic expus mai sus este confirrnat şi de intervenţia din 2018 a legiuitorului 1n ceea ee priveşte pe pensionarii cărora li s-au aplicat dispoziţiile art. 1691 din Legea nr. 263/2010, prin art. I pct. 3 din Legea nr. 221/2018 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 263/2010 fiind introdus art. 1692, cu următorul conţinut: "(/) Pensionarii sistemului public de pensii cărora ââ s-au aplicat prevederile art. 169^1 beneficiază de recakularea pensiei cu utilizarea, la determinarea punctajului mediu anual, a stagiilor complete de cotizare avute fn vedere, potrivit sau a unor hotărdri judecătoreşti, la stabilirealrecaicularea pensiei allate in piată sau, dupc1 caz, cuvenite la data de 31 decembrie 2015. 23 (2) in situaţia 1n care, fn urrna aplicării prevederilor ann, (1), rezultă punctai mediu anual mai mic decât punctajul mediu anual aflat in plată, se menline punctajul mediu anual cuantumul aferent aflat în plată sau cuvenit la data recalculării. (3) Recalcularea prev&ută la alin. (1) se efectueaz?"4 din oficiu, fn termen de 12 luni, calculat de la data de 1 octombrie 2018. (4) Drepturile de pensie recakulate potrivit alin. (1) se cuvin de la data de 1 octombrie 2018.". Prin urmare, lta cazul persoanelor care s-au aflat sub incidenţa art. 1691 din Legea nr. 263/2010, la recalcularea pensiei potrivit legii din 2018, se ţine seama de stagiile complete de cotizare avute in vedere potrivit legii sau a. unor hotăffiri judecătoreşti, la stabilirea/recalcularea pensiei aflate in plată sau, după caz, cuvenite la data de 31 decembrie 2015 alin. (1) din Legea nr. 221/2018. Drepturile de pensie recalculate se cuvin de la 1 octombrie 2018 alin. (4). Noua lege o schimbare a concepţiei legiuitorului eare, pană la momentul adoptării actului normativ din 2018, a considerat sistematic că nu pot fi cumulate, in persoana aceluiaşi destinatar, şi beneficiul majorării de punctaj, şi cel al folosirii, la recalcularea pensiei, a unui stagiu de cotizare redus, reg1ementat de acte normative cu caracter special. in cazul reclamantului, recalcularea pensiei va opera In raport de stagiul de cotizare avut in vedere, potrivit sau unei hotărki judecătoreşti, la stabilirealrecakularea pensiei ajlate in plată sau, după caz, cuvenite la data de 31 decembrie 2015, adică cele stabilite sau recalculate potrivit stagiului de cotizare reglementat de legea în vigoare la data deschiderii dreptului la pensie, respective legea special care viza un stagiu de cotizare redus de 20 de ani. Această schimbare operează, insă, ca urmare a adoptării Legii nr. 221/2018, iar drepturile de pensie reealeulate se cuvin de la 1 octombrie 2018, conform alin. (4) din actul normativ menţionat. Pentru perioada cuprinsă 1ntre 1 ianuarie 2016, când reclamantului i-a fost recunoscut dreptul la punctajul suplimentar - art. 169' alin. (2) şi (6) din Legea nr. 263/2010 - şi 1 octornbrie 2018, când se menţine acelaşi drept, iar punctajul mediu anual se raportează la stagiul de cotizare de la data deschiderii dreptului la pensie, şi anume cel redus, acesta beneficiază de majorări de punctaj, stagiul de cotizare flind, insă, cel prevăzut de legea in vigoare la data reealculării, respectiv 30 de ani conform anexei 5 din Legea nr. 263/2010. in caz contrar, dacă şi pentru perioada 1 ianuarie 2016-1 octombrie 2018, in ipoteza persoanelor care cad sub incidenţa art. 1691, legiuitorul ar fi intenţionat să se refere la stagiul de cotizare redus, nu ar mai fi fost necesară intervenţia sa prin adoptarea Legii nr. 221/2018, care tocmai la un asemenea stagiu de cotizare se referă. 24 Cu alte euvinte, daeă nu s-ar fi schimbat, potrivit legii din 2018, unul dintre criteriile avute vedere la recalcularea pensiei, şi anume cel vi 'zind stagiul de cotizare, nu şi¬ar găsi justificare modiflearea legislativă, Nu 1n ultimul rând, trebuie remareat că legiuttorul a curnulat, 1n 2018, cele două beneficii, punctajul suplimentar şi stagiul redus de cotizare, prin introdueerea unui nou articol în Legea nr. 263/2010, art. 1692, iar nu prin modificarea art. 169', deja existent. Or, dacă legiuitorul ar considerat eă art. 169' este neelar sub aspeetul legii aplicabile 1n ceea ce priveşte stagiul de cotizare şi, totodată, ar fi considerat, sub imperiul acelula,şi articol, că această lege este cea 1n vigoare la data deschiderii dreptului de pensie, ar fi operat doar modificarea alin. 3 din art. 1691 in sensul dorit, păstrând, totodată, alin. (6), eare menţionează că drepturile recalculate în terneiul art. 169' se euvin de la 1 ianuarie 2016. Nu s-a procedat, 1nsă, 1n acest sens, prin Legea nr. 221/2018 prevăzăndu-se, pentru cei că.rora li s-a aplicat art. 1691, beneficiul cumulului stagiului de cotizare redus cu dreptul la punctaj majorat, dar cu Incepere de la 1 octombrie 2018. in consecinţă, dintr-un motiv sau altul, probabil de ordin financiar, viziunea legiuitorului sub aspectul stagiului de cotizare utilizat sub imperiul eelor două modificări legislative ale Legii nr. 263/2010 (Legea nr. 192/2015, care a hitrodus art. 1691, şi Legea nr. 221/2018, care a introdus art. 1692) este diferită. Raportat la evoluţia legislaţiei in domeniul asigurărilor sociale, astfel eum a fost expusă precedent, trebuie remarcat că. scopul Legii nr. 192/2015, prin care s-a reeunoscut şî persoanelor aflate 'in situaţia reelatnantului dreptul la un punetaj anual majorat, dar nu şi utilizarea unui stagiu de cotizare redusIn determinarea punctajului mediu anual, este de inlăturare a diferenţelor seriptiee, nu de majorare a pensiilor, fiind aceeptată de legiuitor şi situaţia 1n care pensia recalculată din oficiu este mai mică, sens in eare s-a prevăzut menţinerea, 1n plată, a euantumului celui mai avantajos, potrivit art. 169' alin. (4) din Lege. Prin această interpretare a dispoziţillor art. 1691 alin. (3) din Legea nr, 263/2010, astfel cum a fost cornpletat ă prin Legea nr. 192/2015, nu se poate considera câ se aduce atingere eeior statuate prin deciziile pronunţate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie itz reeurs in intcresul legii nr. 40/2008 şi nr. 11/2015, prin care au fost stabilite stagii de cotizare reduse la determinarea punctajului mediu anual pentru persoanele ale căror drepturi la pensie s-au deschis iri perioada 1 iutie 1977-31 martie 2001. Aceste deeizii se refereau la interpretarea unei anterioare Legii nr. 263/2010, care nu mai preia soluţia legislativă din legislaţia precedentă, avand 25 dispoziţii derogatorii expresc 1n privinţa stagiului complet de cotizare pentru aeordarea noului beneficiu instituit prin art. 1691. Din cuprinsul deciziei nr. 1112015 rezultă că. recalcularea pensiei conform O.U.G. nr. 4/2005 trebuia realizată prin aplicarea art. 2 alin. (1) şi (3) din nr. 1550/2004 privind efectuarea operaţiunilor dc evaluare in vederea recalculării pensiilor din sisternul public, stabilite 1n fostul sistem al asigurkilor sociale de stat potrivit anterioare datei de 1 aprilie 2001,1n conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000, care stabileau, spre deosebire de norma de la art. 1691 alin. (3) din Legea nr. 263/2010, astfel cum a fost explicitată prin art, 134 alin. (8) din H.G. nr. 257/2011, că, pentru persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis 1n intervalul 1 iulie 1977-31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual. va fi cel reglementat de Legea nr. 3/1977, respectiv cel de 20 de ani pentru cei care au lucrat efeetiv in grupa I de muncă şi de 25 de ani pentru cei care au lucrat efeetiv In grupa a II-a de muncă. Prin urmare, soluţia aleasă anterior de legiuitor, astfel eum a fost interpretată. şi 1n jurisprudenţa inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a fost aceea de a se utiliza stagiul complet de cotizare redus, conform Legii nr. 3/1977, la recalculăfile efectuate conform O.U.G. nr. 4/2005, spre deosebire de reglementarca actuală, care prevede un alt stagiu de cotizare in privinţa recaleulării vizate de art. 1691 din Legea nr. 263/2010. De altfel, cum s-a arătat deja, pentru Inlăturarea inechităţilor ivite in sistemul de pensii publice, legiuitorul a intervenit de-a lungul timpului prin diferite legislative, cum ar fi majorările de punetaje pentru perioadele luerate in grupa lia II-a de muncă, conform O.U.G. nr. 100/2008, O.U.G. nr. 209/2008, art. 169 din Legea nr. 263/2010. Potrivit legislaţiei respective, insă, au fost excluşi de la acordarea acestor beneficii cei care obţinuseră un alt avantaj, respectiv prin utiIizarea tmui stagiu de cotizare mai mic la determinarea punetajului anual sau prin utilizarea unei vechimi in rnuneă prevăzute de acte normative cu caracter special. De asernenea, nu s-ar putea reţine, in cazul hotăffirilor judecătoreşti care recunosc un stagiu complet de cotizare mai mic decât cel prevăzut 1n art. 1691 alin. (3), pronunţate anterior intrării 1n vigoare a dispoziţiei legale indicate, că s-ar infrânge autoritatea de lucru judecat a acestor hotărâri, de vreme ee au fost date prin aplicarea unor dispoziţii legale anterioare, care nu mai sunt 1n vigoare prezent, noua lege urmând să producă. efecte pentru viitor. 26 Astfel cum s-a expus mai sus, de abia in anul 2018, prin Legea nr. 221, s-a introdus teza potrivit căreia se pot lua in calcul stagiile utilizate Ia stabilirea pensiei potrivit legii sau a hotărârilor judecătoreşti art. 1692, teză care acoperă situaţiile omise de art. 1691, zn care, fie la stabilire s-au utilizat stagii complete reduse in baza unor texte de lege derogatorii de la stagiul de drept comun de 30 de ani, fie au existat botărâri judecătoreşti care au stabilit astfel de stagii pentru momentul recalculării pensiilor în baza O.U.G. nr. 4/2005. In concluzie, pană la momentu.1 apariţiei legii noi din 2018, trebuie considerat că textul ce face obiectul sesizării se referă la stagiul prevăzut de legea care dispune recalcularea cu acordarea majorărilor, respectiv Legea nr. 263/2010, caz in care, prin acordarea majorkilor, se pierde beneficiul stagiului redus de cotizare; pensia astfel recalculată este posibil să se micşoreze, insă doar scriptic, rărnânând ul plată cuantumul mai mare, până la recalcularea conform Legii nr. 221/2018. Prin urmare, in temeiul art. 519 cu referire la art. 521 Cod procedură | |
|
|